Svar: 4 mdr forstoppelse
22. september 2023
Alder:
4 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at lillebror altid har haft lidt umodne tarme, han har grædt en del, og har også været i nexium behandling, fordi man mente, at han måske havde silent refluks.
Det lyder derfor helt rigtigt, når du fortæller, at du forsøger at gå stille og roligt frem med skemaden, og det lyder meget fint, at du således giver din dreng ca. 1/2 dl. grød til frokost og 1/2 dl. grøntsagsmos om aftenen. Det giver stadig plads til mælk i maven, og netop mælken vil være med til at gøre, at han bedre kan nedbryde den fastere føde.
Det er også rigtig fint, at du her i begyndelsen ammer ham lidt før han tilbydes skemad, så han har lidt mælk i maven, når han tilbydes grød og mos. Når det så er sagt, så lyder det dog som om, at du generelt ammer ham mest, når han vågner, og ikke før han skal sove, og jeg vil faktisk anbefalet dig, at du forsøger at gøre det modsat. Altså at du stille og roligt forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt grød og mos, når han vågner, og så får mælken, før han skal sove.
Det fremgår af din dagsplan, at din dreng ofte ammes ca. 8.30, sover igen og vågner 9.30. Jeg går ud fra, at han derfor har starten sin morgen tidligere, måske står op omkring kl. 07... Jeg ved, at du også har ældre børn, som skal i skole, så jeg går ud fra, at jeres morgenener begynder tidligere.. Derfor har jeg lavet en dagsplan, som tager udgangspunkt i dette, men som ellers følger dine angivne tidspunkter:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, indtil ca. kl. 07, hvor han måske ammes igen, og dagen begynder stille og roligt.
Tidlig formiddag 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur, hvor han ofte sover en times tid.
Tidlig frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 11.30, og sover som nu her en god lang lur på måske 2.5 time.
Tidlig eftermiddag 14: Vågner af sin lur og er her naturligt sulten, da han har sovet længe, og han skal derfor ammes, når han vågner.
Sen eftermiddag 16: Flaske og puttes til dagens 3. lur. Hvis han virker meget sulten/tørstig, når han vågner af sin 3. lur, må han gerne blive ammet lidt, før I når til aftensmaden.
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se, så indeholder min dagsplan 3 lure. Jeg tænker, at hvis han har sovet en middagslur fra 11.30-14, så kan han sandsynligvis godt holde sig vågen i lidt længere tid derefter, og derfor kan de to nuværende lure om eftermiddagen blive slået sammen til en enkelt lur.
Det er naturligt, at han stadig skal ammes om natten, men hvis han ammes og spiser jf. ovenstående dagsplan, så tænker jeg, at han godt kan begynde at sove 3-4 timer, før han ammes om natten. Der kan dog sagtens være tale om en kort periode, hvor han netop melder sig hyppigere ved brystet, fordi han på den måde får sat din mælkeproduktion op. Og netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, så når han ammer hyppigt om natten, kan det godt være, fordi han på den måde søger at øge din mælkemængde lidt. Hvis du lægger ham til hver anden time og følger hans behov for mælk, så vil din mælkeproduktion ofte øges i løbet af 1-2 døgn, og derefter vil der kunne gå lidt længere tid imellem amningerne igen.
Du skal også være opmærksom på, om han lader sig forstyrrer om dagen, når du ammer ham der. Med den alder han har, kan han godt have tendens til at slatspise lidt ved brystet, og dermed ikke drikke nok hos dig - og så vil han naturligt også søge sit behov ekstra dækket om natten. Derfor skal du lige nu være opmærksom på, at han spiser længe og effektivt hos dig, når du ammer om dagen:)
Der er ikke nogen faste regler for, hvor meget vand han skal tilbydes sammen med sin skemad. Han må gerne drikke 50 ml (½ dl.), hvis han kan - men det vil naturligt stadig være svært for ham at drikke af en kop, og det handler mere om, at han lige nu skal lære netop at indtage væske på denne måde og netop vænne sig til at drikke lidt vand, end det handler om, at vand skal udgøre en større del af hans væskebehov. Det er mælken, som skal dække hans behov for væske, og mælk er stadig hans hovedindtag.
Du må også meget gerne begynde at variere lidt mellem de grødtyper, som du giver ham, fordi det også kan påvirke hans mave, og det kan nogle gange være en god idé at give maven lidt forskelligt at arbejde med. Du kan ud over majsgrød, som du giver lige nu f.eks. forsøge med f.eks. hirsegrød eller boghvedegrød. Du kan lave det selv, eller du kan købe færdige produkter, hvori du blot skal tilsætte kogt vand. Du kan vælge mellem forskellige produkter, der kan gives fra 4 mdr.
Du må også gerne give ham lidt frugtmos sammen med hans grød. Det kan f.eks. være lidt pæremos, æblemos, jordbærmos eller sveskemos. Du kan lave det selv, eller du kan købe færdig mos på glas - igen skal du vælge produkter, der kan gives fra 4 måneder. Det er ikke ret meget, han skal have, og det skal gives sammen med grøden, men det kan også være med til at holde maven lidt igang, samtidig med at det giver ham nye smagsoplevelser.
Du må på samme måde også meget gerne variere mellem forskellige typer grøntsager, så han f.eks. ikke kun får kartoffelmos, men også får gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende. Igen kan variation være rigtig godt. Du må meget gerne tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser om aftenen:)
Du skal være opmærksom på, at hans afføring naturligt vil blive lidt mere grødet i konsistensen, når han begynder at få grød og mos - men den skal naturligvis ikke blive hård som modellervoks eller fastere - så har han forstoppelse. Det er dog normalt, at du kan se, at han presser, og at maven arbejder lidt mere, når han begynder at spise lidt fastere mad. Hvis han har hård og formet afføring, så kan det være nødvendigt at holde pause med skemaden, og det kan også være nødvendigt at give ham f.eks. laktulose i en periode.
Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at cykle med benene, bøjer og strækker hans ben, så du på den måde får sat lidt gang i hans mave. Du må også meget gerne massere hans mave lidt. Med to fingre og lidt olie kan du massere i små cirkler omkring hans navle i urets retning, det kan også hjælpe. Derudover er det vigtigt, at han ligger på maven dagligt, og at han bruger sig selv mere og mere motorisk - øver sig i at trille, krybe, sparke med benene osv. Det vil alt sammen være med til at sætte gang i maven.
Det er som sagt rigtig fint, at du går langsomt frem, og det vil naturligt tage længere tid når man begynder med skemad i 4 måneders alderen, end hvis man venter, til barnet er omkring 6 måneder. Og det er helt fint, at du giver ham den tid.
Det lyder ikke som om, at du gør noget forkert, og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske