Svar: 4 mdr forstoppelse

22. september 2023

Alder:
4 mdr.

Kære Saher

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg ved fra dine tidligere breve, at lillebror altid har haft lidt umodne tarme, han har grædt en del, og har også været i nexium behandling, fordi man mente, at han måske havde silent refluks.

Det lyder derfor helt rigtigt, når du fortæller, at du forsøger at gå stille og roligt frem med skemaden, og det lyder meget fint, at du således giver din dreng ca. 1/2 dl. grød til frokost og 1/2 dl. grøntsagsmos om aftenen. Det giver stadig plads til mælk i maven, og netop mælken vil være med til at gøre, at han bedre kan nedbryde den fastere føde.

Det er også rigtig fint, at du her i begyndelsen ammer ham lidt før han tilbydes skemad, så han har lidt mælk i maven, når han tilbydes grød og mos. Når det så er sagt, så lyder det dog som om, at du generelt ammer ham mest, når han vågner, og ikke før han skal sove, og jeg vil faktisk anbefalet dig, at du forsøger at gøre det modsat. Altså at du stille og roligt forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt grød og mos, når han vågner, og så får mælken, før han skal sove.

Det fremgår af din dagsplan, at din dreng ofte ammes ca. 8.30, sover igen og vågner 9.30. Jeg går ud fra, at han derfor har starten sin morgen tidligere, måske står op omkring kl. 07... Jeg ved, at du også har ældre børn, som skal i skole, så jeg går ud fra, at jeres morgenener begynder tidligere.. Derfor har jeg lavet en dagsplan, som tager udgangspunkt i dette, men som ellers følger dine angivne tidspunkter:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, indtil ca. kl. 07, hvor han måske ammes igen, og dagen begynder stille og roligt.

Tidlig formiddag 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur, hvor han ofte sover en times tid.

Tidlig frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. 11.30, og sover som nu her en god lang lur på måske 2.5 time.

Tidlig eftermiddag 14: Vågner af sin lur og er her naturligt sulten, da han har sovet længe, og han skal derfor ammes, når han vågner.

Sen eftermiddag 16: Flaske og puttes til dagens 3. lur. Hvis han virker meget sulten/tørstig, når han vågner af sin 3. lur, må han gerne blive ammet lidt, før I når til aftensmaden.

Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se, så indeholder min dagsplan 3 lure. Jeg tænker, at hvis han har sovet en middagslur fra 11.30-14, så kan han sandsynligvis godt holde sig vågen i lidt længere tid derefter, og derfor kan de to nuværende lure om eftermiddagen blive slået sammen til en enkelt lur.

Det er naturligt, at han stadig skal ammes om natten, men hvis han ammes og spiser jf. ovenstående dagsplan, så tænker jeg, at han godt kan begynde at sove 3-4 timer, før han ammes om natten. Der kan dog sagtens være tale om en kort periode, hvor han netop melder sig hyppigere ved brystet, fordi han på den måde får sat din mælkeproduktion op. Og netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, så når han ammer hyppigt om natten, kan det godt være, fordi han på den måde søger at øge din mælkemængde lidt. Hvis du lægger ham til hver anden time og følger hans behov for mælk, så vil din mælkeproduktion ofte øges i løbet af 1-2 døgn, og derefter vil der kunne gå lidt længere tid imellem amningerne igen.

Du skal også være opmærksom på, om han lader sig forstyrrer om dagen, når du ammer ham ...

Annonce

... der. Med den alder han har, kan han godt have tendens til at slatspise lidt ved brystet, og dermed ikke drikke nok hos dig - og så vil han naturligt også søge sit behov ekstra dækket om natten. Derfor skal du lige nu være opmærksom på, at han spiser længe og effektivt hos dig, når du ammer om dagen:)

Der er ikke nogen faste regler for, hvor meget vand han skal tilbydes sammen med sin skemad. Han må gerne drikke 50 ml (½ dl.), hvis han kan - men det vil naturligt stadig være svært for ham at drikke af en kop, og det handler mere om, at han lige nu skal lære netop at indtage væske på denne måde og netop vænne sig til at drikke lidt vand, end det handler om, at vand skal udgøre en større del af hans væskebehov. Det er mælken, som skal dække hans behov for væske, og mælk er stadig hans hovedindtag.

Du må også meget gerne begynde at variere lidt mellem de grødtyper, som du giver ham, fordi det også kan påvirke hans mave, og det kan nogle gange være en god idé at give maven lidt forskelligt at arbejde med. Du kan ud over majsgrød, som du giver lige nu f.eks. forsøge med f.eks. hirsegrød eller boghvedegrød. Du kan lave det selv, eller du kan købe færdige produkter, hvori du blot skal tilsætte kogt vand. Du kan vælge mellem forskellige produkter, der kan gives fra 4 mdr.

Du må også gerne give ham lidt frugtmos sammen med hans grød. Det kan f.eks. være lidt pæremos, æblemos, jordbærmos eller sveskemos. Du kan lave det selv, eller du kan købe færdig mos på glas - igen skal du vælge produkter, der kan gives fra 4 måneder. Det er ikke ret meget, han skal have, og det skal gives sammen med grøden, men det kan også være med til at holde maven lidt igang, samtidig med at det giver ham nye smagsoplevelser.

Du må på samme måde også meget gerne variere mellem forskellige typer grøntsager, så han f.eks. ikke kun får kartoffelmos, men også får gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende. Igen kan variation være rigtig godt. Du må meget gerne tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser om aftenen:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal være opmærksom på, at hans afføring naturligt vil blive lidt mere grødet i konsistensen, når han begynder at få grød og mos - men den skal naturligvis ikke blive hård som modellervoks eller fastere - så har han forstoppelse. Det er dog normalt, at du kan se, at han presser, og at maven arbejder lidt mere, når han begynder at spise lidt fastere mad. Hvis han har hård og formet afføring, så kan det være nødvendigt at holde pause med skemaden, og det kan også være nødvendigt at give ham f.eks. laktulose i en periode.

Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at cykle med benene, bøjer og strækker hans ben, så du på den måde får sat lidt gang i hans mave. Du må også meget gerne massere hans mave lidt. Med to fingre og lidt olie kan du massere i små cirkler omkring hans navle i urets retning, det kan også hjælpe. Derudover er det vigtigt, at han ligger på maven dagligt, og at han bruger sig selv mere og mere motorisk - øver sig i at trille, krybe, sparke med benene osv. Det vil alt sammen være med til at sætte gang i maven.

Det er som sagt rigtig fint, at du går langsomt frem, og det vil naturligt tage længere tid når man begynder med skemad i 4 måneders alderen, end hvis man venter, til barnet er omkring 6 måneder. Og det er helt fint, at du giver ham den tid.

Det lyder ikke som om, at du gør noget forkert, og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - og at det giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina